The House Sound of Chicago Vol. III Acid Tracks
Der dritte Teil der „House Sound of Chicago“ Serie vom Label FFRR von 1988. Auch wenn der Titel einen Acid Track Sampler vermuten lässt, so ist eigentlich mit Tyree’s „Acid Over“ nur ein echter Acid House Song vorhanden. Aber dafür gibt es zahlreiche großartige, teilweise exklusive House Songs…
Hier Infos Song für Song
Erschienen am 18.01.1988 auf FFRR
- LP: FFRLP1 / 828 082-1
- CD: FFRCD1 / 828 082-2
- Tape: FFRMC1 / 828 082-4
Hier die 8 Songs des Albums:
Das Album beginnt direkt mit einem absoluten Klassiker der House Musik und dieser erscheint bis heute immer wieder in neuen Remix Versionen. (Siehe hier auch die untenstehenden Liner Notes.)
Jamie Principle
Baby wants to Ride
Club Mix 9:27 (CD)
LP Version 6:48
Written: Jamie Principle
Producer: Jamie Principle, Larry Sturm, Phil Balsano
Remix: Steve ‚Silk‘ Hurley
Die erste Cover Version (von dreien). Der Song wurde 1977 von Billy Paul auf Philadelphia International veröffentlicht und ist eine Gamble/Huff Produktion (ursprünglich von Jerry Butler 1969). Diese Neuauflage wurde von dem Gospel Sänger Ricky Dillard gesungen. Der auch bei „Freeman“ mitgewirkt hat.
Frankie Knuckles
Only the Strong Survive
Club Mix 8:56
LP Version gekürzt auf 6:58
Written: Gamble/Huff/Butler
Vocals: Ricky Dillard
Producer: Frankie Knuckles
Executive-Producer: Rocky Jones
Der Song erschien zunächst nur als Promo zum Sampler als Double A-Seite mit Romance auf FFRR. DJ International veröffentlichte die Maxi erst 1993. Siehe Promo Cover
Es folgt die zweite Cover Version. Im Original von Eddie Kendricks (ehemaliger Lead Sänger bei den Temptations) von 1972. Der Song gilt als einer der ersten Disco Songs. Diese Version von Paris Brightledge ist clever modernisiert und stimmlich nicht so weit weg vom Original.
Paris ist auch der Lead Sänger beim letzten Track „It’s all Right“.
Paris
Girl U need a Change of Mind
6:08
Written: Anita Poree, Leonard Caston Jr.
Vocals: Paris Brightledge
Background Vocals: Ricky Dillard
Exklusiv auf diesem Sampler erschienen.
Es folgt der erste und einzige Acid Track. Aber was für einer… Im Original durch House Pianos noch dichter am ’normalen‘ House Sound, ist diese reduzierte Remix Version immer noch futuristisch. (Der Titel ist auch auf Vol.4 vorhanden)
Tyree
Acid Over
Remix 4:42
Written: Tyree Cooper
Producer: Tyree, Rocky Jones, Joe Smooth
Exlusiver Album Mix
Die dritte und letzte Cover Version, im Original von South Shore Commission von 1975, ist sehr dicht am Original. Der wesentliche Unterschied sind die Vocals von Darryl Pandy (und den Background Sängern).
Darryl Pandy & Farley Jackmaster Funk
Freeman
Free Party Mix 9:39 (CD)
Original Mix 5:50 (CD Bonus Track)
auf der LP exklusiver Mix 4:39
Written: Bunny Sigler, Ronnie Tyson
Producer: Joe Smooth, Rocky Jones
Backing Vocals: Anthony Thomas, Ricky Dillard
Keyboards: Joe Smooth, Peter Black
Exklusiver Track auf diesem Album von Romance (Kenneth Wright). Stilistisch zwischen Mr. Lee und Fingers Inc. und deshalb auch ein Highlight des Albums.
Romance
All Dis Music
7:44
Exklusiver Track
keine Infos vorhanden.
Nur als Promo zum Sampler erschienen.
Ein weiterer exklusiver Track, bei dem Farley zusammengearbeitet hat mit Full House (bekannt durch den Song „Communicate“). [bitte Info, falls jemand mehr Infos hierzu hat]
Farley Jackmaster Funk
My House
5:38
Written: Danny Wilson, Farley Jackmaster Funk, Richie Patterson
Producer: Farley Jackmaster Funk
Zum Abschluß noch ein großartiger Song von Sterling Void und Paris Brightledge. Mehr Infos zum Song und Songtext gibt es hier im Blog.
Sterling Void
It’s all Right
House Mix 6:50
Written: Sterling Void, Paris Brightledge
Vocals: Paris Brightledge
Producer: Sterling Void, Marshall Jefferson
In Musik Magazin Anzeigen wird das Album beworben mit
hier die komplette Anzeige vom Januar 1988 im UK Magazin Record Mirror
Original Liner Notes zum Album
Acid Tracks takes House music into new territory Just when it seemed that Chicago dance music had jacked itself into a repetitive groove-hardcore on the one – an innovative new sound came out of the city’s underground dance studios. The name is acid tracks or trance dance and it describes a highly synthesised, drug induced ‚deep‘ sound, a slower and more estranged psychedelic beat which threatens to take Chicago house music into a new creativ phuture. In Chicago they already describe acid tracking as the second generation of house.
This ist the third House compilation released on London Records and in some respects its the most important, because it captures the music in creative crisis, looking back to the history of ’70s disco and forward to a new dance futurism. There are three cover versions on the album „Free Man“ by Darryl Pandy and Farley Jackmaster Funk is a modern re-working of a mid 70s disco record by South Shore Commission. „Only the Strong Survive“ is a cover of Billy Paul, and yet another chance for DJ Frankie Knuckles to raid his favourite jewellery store, the sound of Philadelphia International, and the third is the Paris cover of an old Eddie Kendricks‘ hit „Girl you Need a Change of Mind“ which was originally released by Motown in 1972.
The quality of Acid Tracks is sky high from the very start Jamie Principle’s „Baby wants to Ride“ is a stunning in demand dance record which prays at the altar of decadence creating a weird uptempo mixture of brutal house and gospel vocals. The lyrics shift from upfront sexuality to peace, love and hipster harmony, creating one of clublands’s most sought after records.
At last the most important songwriter in the history of house music has lived up to his cult reputation, Jamie Principle borrows from David Bowie, Prince and Andre Crouch in a masterly patchwork of good and evil.
Several tracks are pure acid Tyree’s Acid Over, Romance „All Dis Music“ and Farley’s „My House“ take house into an escstatic, almost transcendental state, where slower rhythms, abstract sounds and expanded lyrics merge together into a kind of phuture funk which has its basis in drug imagery and a more dislocated dance beat.
The sound of acid-tracking will undoubtedly become one of the most controversalial sounds of 1988, provoking a split between those who adhere to its underground creed and those who decry the glamourisation of drug culture. Either way the sound has settled in Chicago and is providing Houses’s second generation with their own identity Jack is dead welcome to the weird world of trance-dance.
Stuart Cosgrove
Die vorherigen Teile der Serie „The House Sound of“ Vol.1 und Vol.2 sind auf London Records erschienen
Der darauf folgende Vol.4 Sampler erschien auf dem Label FFRR als „House Sound of London Vol. IV The Jackin‘ Zone„.